FAKTOR KEJAYAAN PERNIAGAAN.

Yakin dengan potensi batik, Wan Mohd Ariffin yang ketika itu berkhidmat sebagai pembantu makmal di bahagian batik Perbadanan Kraftangan Malaysia cawangan Terengganu memutuskan untuk berhenti kerja bagi memberi tumpuan pada perusahaan itu.

Wan Mohd Ariffin, 51 yang kini adalah pengerusi Persatuan Pelancongan Terengganu dan juga Pengerusi Persatuan Pengeluar Batik Terengganu, menegaskan empayar pengeluaran batik yang dimilikinya kini bukan diwarisi, tetapi hasil kesungguhan dan ketekunan untuk melihat seni warisan nenek moyang terus dipulihara. Kejayaan Noor Arfa Batek juga disokong pengalaman luas isterinya dalam bidang mereka corak batik, kombinasi warna dan barangan kraf.

Noor Hijerah, 50 yang berasal dari Perak itu kini adalah Pengarah Eksekutif syarikat itu yang bertanggungjawab dalam bidang pengeluaran.Walaupun beliau merupakan pemilik bersama syarikat pengeluar batik tersohor, Noor Hijerah Hanafiah menganggap dirinya tetap seorang pekerja sama seperti orang lain.Maknanya, beliau bekerja makan gaji dan menerima gaji bulanan seperti juga kakitangan yanglain.Katanya, mungkin bila mereka melihat bos juga bekerja dan tidak terkecuali dengan peraturan syarikat akan menguatkan semangat kuat bekerja di kalangan mereka.

Selain disiplin dan tegas, sifat sabar juga perlu ada kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan.tanpa disiplin, tegas dan sabar, kejayaan tidak mudah diperoleh dan itulah antara resipi kejayaan Noor Arfa Batek selain memastikan produknya berkualiti dan pasarannya mencapai sasaran.'Kalau kita mahu mereka berdisiplin dan kuat bekerja tentulah kita di peringkat pengurusan juga perlu berbuat demikian. Pada waktu yang sama sistem pengurusan juga mesti betul.

Ketabahan itu merupakan antara faktor penting untuk berjaya.Berkat kesabaran beliau dan suami berjaya juga mencatat kejayaan dengan muncul sebagai pembekal batik terbesar negara dan ini tercatat dalam Malaysia Book Of Recods.